Necesitatea consilierii și dezvoltării personale în liceele tehnologice este subliniată de rezultatele obținute în urma Studiului ,,Analiza nevoilor elevilor din Liceele Tehnologice. De ce avem nevoie de consiliere și dezvoltare personală?’’ – realizat de Rodica-Corina Andrei, Sociolog și Doctor în Științe Politice și Adeline Duca – Director Fundraising pentru Asociația GO-AHEAD.
În România, abandonul școlar, absenteismul, bullyingul, depresia în cazul elevilor sunt probleme cronice căruia sistemul de educație nu reușește să le facă față fără o schimbare autentică din interior. Acestea duc în cele din urmă la sărăcie, în multe cazuri menținerea în „bucla sărăciei”, șomaj, trasee profesionale nepotrivite, consum de alcool și droguri, devianță, relații toxice.
Studiul de față are ca scop identificarea nevoilor profunde ale elevilor din liceele tehnologice în vederea găsirii unor soluții coerente pentru îmbunătățirea situației acestor elevi, dar și armonizarea relației dintre ei și cadrele didactice.
Obiectivele studiului sunt:
• Analiza percepțiilor elevilor privind viața de licean, a așteptărilor și planurilor acestora în legătură cu pașii ulteriori absolvirii liceului;
• Identificarea nevoilor elevilor din liceele tehnologice în ceea ce privește alegerea parcursului profesional;
• Stabilirea situațiilor de vulnerabilitate în care se află ei la momentul actual, inclusiv în raport cu cadrele didactice și părinții.
În vederea colectării răspunsurilor unui număr cât mai mare de elevi din liceele tehnologice a fost aplicat online un chestionar cu 25 întrebări închise și deschise pentru a evalua și analiza obstacolele, provocările pe care le au ei în viața de zi cu zi la liceu, cât și problemele pe care le întâmpină și percepția pe care o au asupra școlii. Analiza de față este una cantitativă, unde s-a utilizat chestionarul ca instrument de cercetare.
Chestionarul a fost distribuit în liceele tehnologice din țară. În acest sens, au răspuns elevi din 31 licee din 24 județe, mai precis Bacău, Bihor, Brașov, Brăila, Municipiul București, Călărași, Constanța, Covasna, Dâmbovița, Galați, Hunedoara, Iași, Ialomița, Ilfov, Mehedinți, Mureș, Neamț, Prahova, Satu Mare, Sălaj, Suceava, Teleorman, Timiș.
În cadrul cercetării, au fost colectate 965 de răspunsuri. Dintre elevii respondenți, 469 sunt fete, 489 sunt băieți, în timp ce 7 dintre ei nu au specificat genul.
Principalele concluzii ale studiului sunt:
1. Conform răspunsurilor, deși 70% dintre elevi spun că intenționează să participe la examenul de Bacalaureat, iar 73% au declarat că știu ce urmează să facă după finalizarea liceului, sunt puțini care doresc să continue studiile indiferent de domeniu (nici 40%), iar doar 13% doresc să își caute loc de muncă în țară, în condițiile în care 38% dintre ei au lucrat pe parcursul perioadei liceului;
2. Îngrijorător este că 1 din 10 elevi nu vorbește cu nimeni despre viitorul lor profesional. Astfel, 1 din 10 elevi au spus că s-au gândit la abandon școlar. Este intuitiv că abandonul școlar este corelat și cu lipsa consilierii și a sfaturilor și recomandărilor adulților care să le arate elevilor importanța continuării studiilor pentru viitorul lor;
3. 1 din 4 elevi NU discută cu părinții despre problemele lui/ei. În cadrul analizei calitative, principalele probleme sunt anturajul, bullyingul la care sunt supuşi, consumul de droguri şi alcool, anxietatea şi depresia, stresul inclusiv din cauza şcolii, problemele în familie;
4. Nehotărârea privind traseul profesional, cât și nemulțumirile elevilor au cauze multiple, majoritatea dintre ei fiind în situații vulnerabile precum: sărăcie, responsabilizare din partea familiei, 1 din 3 se simte obosit pentru că a lucrat sau și-a sprijinit părinții cu anumite sarcini, depresie şi anxietate în urma unor sentimente de ruşine, furie, tristeţe, dar şi din cauza violenţei, agresivităţii şi marginalizării;
5. Eşecul şcolar este deseori corelat cu blocajele lor emoţionale ca urmare a situaţiei lor şi a lipsei de implicare din partea adulţilor. Majoritatea elevilor respondenţi nu au participat la programe de consiliere şi dezvoltare personală, la testări sau la joculeţe şi ateliere care să le sprijine creşterea stimei de sine, procesul de autocunoaştere şi să îi ajute în gestionarea emoţiilor negative. Ei îşi doresc să lucreze la partea de dezvoltare personală, unii dintre ei numind-o una dintre soluţii pentru problemele lor actuale.
Asociația GO-AHEAD urmărește o schimbare de perspectivă în domeniul educațional prin programe de dezvoltare personală. Tinerii aflați în situații vulnerabile vor beneficia de activități de dezvoltare personală.
Prin fiecare proiect, prin fiecare activitate, indiferent că se adresează personalului didactic, tinerilor sau cetățenilor în general, GO-AHEAD își lasă amprenta pe educația și dezvoltarea personală a individului. Cu fiecare mic efort, asociația contribuie la conștientizarea importanței dezvoltării personale și la transformarea procesului educațional dintr-un mediu formal și rigid într-un mediu versatil, incluziv și colaborativ.
Formarea, dezvoltarea personală și consilierea fac parte din misiunea GO-AHEAD, asociația urmărind pregătirea oamenilor pentru o lume aflată în continuă schimbare, în care indivizii sunt din ce în ce mai interconectați prin tehnologie.
Asociația GO-AHEAD – www.go-ahead.ro | +40 747 269 737, +40 724 728 131 | office@go-ahead.ro