Pedagogie Digitală
Pedagogie Digitală
PLANUL NAȚIONAL DE REDRESARE ȘI REZILIENȚĂ
Pilonul VI. Politici pentru noua generație.
Componenta 15. Educație
Reforma 5. Adoptarea cadrului legislativ pentru digitalizarea educației
Investiția 8. Program de formare la locul de muncă pentru personalul didactic
Apel: Pedagogie digitală pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar
Durata proiectului/perioada de implementare – 14 luni
Cod proiect: PNRR ID_23
Beneficiar: Asociația GO-AHEAD
Partener:
Casa Corpului Didactic Maramureș
Casa Corpului Didactic Brașov
Buget:
Valoarea totală a proiectului: 12,851,458.20 lei
Valoare eligibilă proiect din PNRR fără TVA : 11.923.920 lei
Valoare GO-AHEAD fără TVA: 7.339.540 lei
Scopul proiectului este dezvoltarea și implementarea a 3 programe de formare continuă (84 de ore, 42 de ore format sincron – platforma Zoom, 42 de ore format asincron– platformă eLearning) pentru 3000 de cadre didactice din învățământul preuniversitar de stat din județele Maramureș, Mehedinți, Caraș-Severin, Brașov și Prahova, în vederea dezvoltării competențelor digitale și de pedagogie digitală ale acestora, pe 3 nivele de dificultate (A2-B1, B2, C1-C2) pentru a integra eficient tehnologiile în practicile de predare, a pregăti elevii pentru era digitală și a crește calitatea educației, vizând toate activitățile specifice, de la predare, evaluare, comunicarea cu părinții și până la crearea și schimbul de conținut și resurse digitale, în conformitate cu cadrul european pentru competențele digitale ale cadrelor didactice DigCompEdu și standardul ECDL.
Minim 1500 de cadre didactice vor elabora materiale educaționale deschise (minim 1500 RED) care vor fi publicate pe o platformă care va cuprinde o colecție de lecții multimedia, care să servească drept modele de bune practici pentru fiecare arie curriculară/disciplină de studiu pentru diferite nivele de educație.
Programele de formare vor fi construite în jurul celor 22 de competențe din standardul DigCompEdu, astfel încât conținuturile tematice să fie dispuse pe nivele (de bază, mediu, avansat) din punct de vedere teoretic și practic, iar exemplele, modalitățile de aplicare și exercițiile vor fi inclusiv pe arii curriculare astfel încât toți profesorii să regăsească o aplicabilitate imediată în practică a acestui curs.
Profesorii vor fi evaluați ca parte a selecției, grupați după nivelul în care se încadrează, astfel încât să-și dezvolte competențe digitale de nivel Explorator-Integrator (A2-B1), Expert (B2) sau Lider-Pionier (C1-C2), iar la final reevaluați pentru a măsura progresul ca urmare a trecerii prin programul de formare și prin cel de mentorat.
Grupul țintă al proiectului va fi format din 3000 de cadre didactice din învățământul preuniversitar de stat, de la toate nivelurile (educație timpurie, primar, gimnazial, liceal, postliceal), astfel cum sunt menționate la alin. (1) de la art. 15 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, din județele Maramureș, Mehedinți, Caraș-Severin, Brașov, Prahova.
Dintre acestea, minim 1000 de persoane vor fi din ciclul gimnazial și liceal și minim 1200 de persoane vor fi din mediul rural și din zonele defavorizate.
Componenta A
A1. Elaborarea documentației programelor de dezvoltare profesională continuă pentru domeniul tematic Pedagogie digitală (pe nivele de dificultate) – L1-L3
A2. Acreditarea programelor de formare elaborate – L2-L5
A3. Implementarea programelor de formare elaborate si acreditate – L1-L14
- A3.1 Diagnoza actualizată a nevoii de formare. Recrutarea și selecția GT, încheierea acordurilor cu unitățile de învățământ, menținerea GT în formare și mentorat – L1-L14
- A3.2 Desfășurarea formării profesorilor – L5-L9
- A3.3 Sprijinirea metodologică a participanților din grupul țintă prin activități de mentorat și comunități de învățare – L7-L14
- A3.4 Sprijin în elaborarea materialelor educaționale deschise și publicarea pe o platformă care să servească drept modele de bune practici – L6-L14
- A3.5 Monitorizarea eficienței participării la programele de formare prin observarea practicilor de utilizare a competențelor digitale în procesul didactic – L8-L14
- A3.6 Monitorizarea, evaluarea și raportarea calității programelor de formare – L6-L14
- A3.7 Certificarea competențelor dobândite în cadrul programului de formare – L7-L10
A4. Promovarea programelor de formare de competențe de pedagogie digitală și a Proiectului – L1-L14
Componenta B
B1. Sprijin pentru aplicarea competențelor îmbunătățite în procesul didactic (organizare vizite mentorat, instrument RED) – L1-L4 și L8-L14
Număr cadre didactice formate în domeniul pedagogiei digitale: 3000 de persoane.
Materiale educaționale deschise publicate drept modele de bune practici pentru disciplina de studiu predată: 1500 materiale (RED).
Beneficii
Diagnoză a nivelului de competențe digitale
Diagnoză a nivelului de competențe digitale și încadrarea într-o grupă de formare potrivită nivelului următor de competențe
Creșterea competențelor de pedagogie digitală
Creșterea competențelor de pedagogie digitală și obținerea unui certificat în acest sens pe unul din nivelele DigCompEdu (standardizare internațională, precum nivelul de cunoaștere a limbii străine din Europass)
Comunități de practică dedicate
Comunități de practică dedicate, în grup restrâns, pe o perioadă de 3 luni pentru aplicarea competențelor la clasă
Curs digital
Posibilitatea de elaborare a unui curs digital (RED – resurse educaționale deschise) de la demararea formării, într-un instrument modern și ușor de folosit, cu șabloane, avatar-uri și obiecte disponibile diverse
Suport metodologic și tehnic
Suport metodologic și tehnic pe toată durata proiectului
Aplicabilitate
Aplicabilitate imediată în practică prin conținuturi, exemple, exerciții împărțite pe arii curriculare