Asociația GO-AHEAD propune o serie de inițiative de informare și educare menite să ușureze trecerea de la utilizarea serviciilor fizice la cele digitale.
Vă sună cunoscut „Trebuie să revin la ghișeu fiindcă n-am avut toate actele la mine”, „Am stat mult timp la coadă pentru plata taxelor” sau „Am alergat tot orașul pentru documente în vederea solicitării unui loc de parcare”? În viitor, astfel de întâmplări nu se vor mai repeta prea des, fiindcă treptat, interacțiunile cu instituțiile publice vor putea fi rezolvate rapid, de la distanță, prin instrumente digitale aflate în proces de dezvoltare.
Digitalizarea serviciilor publice este o veste binevenită, mai ales pentru promisiunea simplificării interacțiunii cu instituțiile și reducerea timpului alocat de cetățeni, în acest sens.
În ultimii ani tot mai mult din comunicarea cu administrația publică se mută în mediul online. Un exemplu în acest sens sunt platformele online deja funcționale, menite să ne ușureze plata taxelor. Deși suntem familiarizați cu conceptul, navigarea în lumea virtuală poate părea uneori intimidantă. În acest sens Asociația GO-AHEAD, prin proiectul „Dezvoltarea Inteligenței Digitale pentru o Cetățenie Activă” derulat în județul Prahova, propune o serie de programe și inițiative de informare și educare menite să ușureze trecerea de la ghișeul fizic la ghișeul digital.
Care sunt beneficiile educației digitale?
Am enumerat mai devreme doar câteva din provocările care apar în lipsa resurselor online accesibile și pe înțelesul tuturor. Cum ar fi dacă aceste provocări s-ar rezolva rapid, din câteva clickuri de la distanță? Vedem deja cum deschiderea unui cont la bancă se poate rezolva printr-un email. Programările la medic se fac din ce în ce mai des pe internet. Cumpărăturile de orice fel sunt la o aplicație distanță. În viitor și serviciile de administrație publică vor putea fi accesate ușor, de pe calculator sau telefon.
Iată câteva din beneficiile educației digitale și modul în care utilizarea instrumentelor digitale (din mediul online) ne pot fi de folos în viața de zi cu zi:
- Comunicare rapidă, pe înțelesul tuturor. Suntem deja familiari cu faptul că proiectele și inițiativele consiliului județean și ale primăriilor sunt disponibile online pe paginile lor web. În acest fel putem afla ușor informații despre propuneri, acțiuni în desfășurare, precum și proiecte în derulare și finalizate. În curând demersul digital va putea fi dus mai departe. De la notificări simple care anunță soluționarea cererilor depuse și până la prezentarea transparentă a proiectelor de administrație publică. Cetățenii vor avea acces la informații care să le ofere o imagine mai clară a aparatului de stat, putându-se astfel implica activ în procesul decizional. Vom cunoaște mai bine inițiativele din comunitate, vom fi mai informați cu privire la diversele alocări de fonduri și vom putea fi consultați în deciziile administrației.
- Informare transparentă și rapidă. Pe scurt – vom ști exact unde să căutăm informațiile de care avem nevoie. Ne vom informa cu privire la actele necesare, programul de audiențe, unde și cum putem efectua plăți – totul direct de pe paginile web ale instituțiilor. Să zicem că avem nevoie să rezervăm un loc de parcare permanent, în oraș. Din câteva click-uri, putem accesa pagina web a serviciului public oferit de primărie. De aici, aflăm datele de contact ale instituției și putem solicita prin mail sau telefonic informațiile necesare. Mai mult, vom putea descărca cereri tipizate, care au deja inclusă și lista documentelor adiționale care se vor atașa solicitării noastre. După strângerea tuturor actelor, acestea vor putea fi transmise sigur și rapid către funcționari. Fapt ce ne conduce către un alt beneficiu, și anume:
- Transmiterea mai ușoară a documentelor, efectuarea rapidă a plăților și eliminarea cozilor. Prin servicii de email sau aplicații de tip formular vom putea comunica direct cu birourile de administrație publică. Programarea unei audiențe, de pildă, deja poate fi realizată prin completarea unui formular disponibil pe pagina Consiliului Județean Prahova. Formularul se găsește aici: https://cjph.ro/informatii-publice/servicii-online/inscriere-audiente/ . Mai mult, taxele locale pot să fie deja plătite din confortul casei noastre. Pe paginile instituțiilor publice sunt publicate conturile de trezorerie aferente fiecărui tip de contribuție, iar noi, folosind serviciile personale de banking online, putem face tranzacția într-o manieră simplă și rapidă. Să revenim și la exemplul locului de parcare. Avem deja toate actele necesare. Curând, acestea ar putea fi trimise și electronic, fără să mai fie nevoie să ne deplasăm până la ghișee. Iată cum, prin folosirea serviciilor digitale, se elimină cozile lungi din instituții, iar noi economisim timp cu deplasările.
Comunități unite, în online.
În vederea promovării educației digitale în comunitățile prahovene, Asociația GO-AHEAD invită ONG-urile locale într-un parteneriat prin care să poată sprijini proiectele de informare a oamenilor cu privire la beneficiile aduse de cetățenia activă și cetățenia digitală.
În cele din urmă, educația digitală promovează democrația și egalitatea. Informarea, comunicarea și dezbaterea stau la baza unei societăți democratice. Susținute prin tehnologie, acestea apropie oamenii și ajută la crearea unor comunități unite, în care vocea fiecăruia este auzită.
Realizată într-un mod incluziv, educația digitală pregătește oamenii în navigarea căilor virtuale ale lumii de mâine.
Asociația GO-AHEAD, prin implementarea proiectului „Dezvoltarea Inteligenței Digitale pentru o Cetățenie Activă”, derulează campanii de conștientizare în vederea creșterii competențelor, folosirii facilităților digitale existente și implicării cetățenilor în procesele decizionale de la nivelul județului Prahova, încurajându-i pe aceștia să participe activ la îmbunătățirea comunităților în care trăiesc.
„Dezvoltarea Inteligenței Digitale pentru o Cetățenie activă”
Cod SIPOCA/MySMIS: 1041/151412
Data de începere: 11.07.2022
Perioada de implementare: 12 luni
Valoarea totală a proiectului: 419.997,86 lei.
Finanțare totală nerambursabilă: 411.597,89 lei, din care valoarea eligibilă nerambursabilă din Fondul Social European: 349.858,23 lei și valoarea eligibilă nerambursabilă din bugetul național: 61.739,66 lei.
Cofinanțarea eligibilă a Beneficiarului: 8.399,97 lei.
Proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020.
Pentru detalii suplimentare despre proiect: Ilinca Georgescu, Manager de proiect, www.go-ahead.ro / proiectepoca@go-ahead.ro
………………………………………………..
Cine este GO-AHEAD?
GO-AHEAD este o asociație non-guvernamentală care încă din 2017 propune îmbunătățirea societății prin educație.
Prin fiecare proiect, prin fiecare activitate, indiferent că se adresează personalului didactic, tinerilor sau cetățenilor în general, GO-AHEAD își lasă amprenta pe educația și dezvoltarea personală a individului. Cu fiecare mic efort, GO-AHEAD contribuie la conștientizarea importanței dezvoltării personale și la transformarea procesului de învățare, dintr-un mediu formal și rigid, într-un mediu incluziv și colaborativ.
Prin toate acestea, GO-AHEAD contribuie la formarea unor comunități echilibrate și de susținere, cu oameni care-și cunosc propriile drepturi și responsabilități și sunt conștienți de rolul lor activ în societate. Formarea, dezvoltarea personală și consilierea fac parte din misiunea GO-AHEAD, asociația urmărind pregătirea oamenilor pentru o lume aflată în continuă schimbare, în care indivizii sunt din ce în ce mai apropiați prin tehnologie.