ȘCOALA ONLINE

Scris de: Profesor Alina HICIU (Limba și Literatura Franceză)

Colegiul Național de Informatică "Carmen Sylva", Petroșani, Hunedoara


      Odată cu începerea pandemiei de coronavirus școala s-a mutat acasă, deoarece siguranța celor din jur este prioritară. Astfel sufrageria a devenit sala de clasă. A fost o provocare atât pentru noi, cadrele didactice, cât și pentru elevi. 
     Mă pot considera unul din profesorii norocoși pentru că elevii mei au acces la internet și posedă dotări tehnologice. Cei 31 de elevii la care sunt dirigintă, sunt clasa a VIII-a, ceea ce a dus inițial la un plus de îngrijorare. Însă cu tact pedagogic i-am asigurat că totul se va rezolva cu bine, că se vor găsi soluții, important e să fim cu toții sănătoși.
     Pentru mine, ca profesor, a urmat o serie de întrebări: Cum să devin un profesor eficient într-o perioadă de criză neplăcută și dificilă? Ce ar trebui să fac pentru a comunica eficient? Cum îi pot face pe elevi să rămână conectați cu celelalte cadre didactice? Așa că, înarmată cu multă răbdare, optimism și încrezătoare în abilitățile și capacitățile mele, am început să caut soluții și să fac din această criză o oportunitate de învățare.
     Încă din a doua zi de la anunțarea stării de urgență și a închiderii școlilor m-am gândit cum să găsesc căi prin care să mă conectez cu elevii mei dragi, să le fiu aproape, să creez o alternativă de comunicare eficientă pentru a rămâne conectați unii cu alții. Pe lângă grupul clasei de pe Facebook unde le postam și până acum diferite materiale, documentare, sugestii de filme franțuzești, link-uri, trebuia să găsesc o modalitate de a mă vedea cu ei și cu celelalte clase de elevi, în mediul online. Scopul nu era acela de a transmite doar informații ci acela de a ști cum se simt ei, cum s-au adaptat noilor reglementări, ce își doresc, ce le place. 
Important pentru mine este să fac ca perioada aceasta să fie mai frumoasă, să fie o perioadă în care să acumuleze lucruri noi dar și să rămână cu amintiri frumoase în ciuda situației în care țara noastră se află. Pe parcursul acestei perioade ne-am familiarizat cu mai multe platforme: Zoom, Google classroom, Facebook, Whatsapp.
    Deoarece trăim într-o eră a digitalizării, cu ajutorul aplicației Zoom-meeting ne-am bucurat să ne revedem, fiecare în confortul familial. Elevii s-au adaptat foarte rapid fiind încântați de faptul că pot lucra direct din fața calculatorului, laptopului, tabletei sau smartphonului cu profesorii. Le place acest mod de învățare, lucru care m-a determinat să trec peste orice barieră și să-mi depășesc limitele. A preda înseamnă acum pe lângă pregătirea aferentă, inspirație, determinare, răbdare și tot suportul emoțional. Apoi am probat și Google Meet pentru consolidarea cunoștințelor deja acumulate.
    Condusă de creativitate și imaginație mă străduiesc să îmbunătățesc calitatea actului educațional zi de zi. Copiii învață foarte bine prin interacțiune astfel că lecțiile în online au devenit pe zi ce trece mai interactive, comunicarea a devenit mai personală, elevii mai interesați decât la o oră obișnuită de curs. Dacă până acum eram setată doar pe parcurgerea programei și pe învățare, fiind contorizată de cele 50 de minute, acum eu sunt cea care a învățat să fiu mai atentă la nevoile copiilor. Zi de zi organizăm sesiuni video fie pe Zoom, fie pe Meet, în paralel cu Google classroom unde noi, cadrele didactice, le postăm fișe de lucru, diverse materiale educative, teste, etc. Una din plăcerile copiilor în predarea online l-a reprezentat jocul Kahooot!
     Au fost săptămâni interactive în care am experimentat foarte multe împreună cu elevii mei, m-am axat pe nevoia de a le dezvolta abilitățile și competențele din zona digitală, de a explora, de a crește. Programul      l-am adaptat în funcție de preferințele lor. Cu unele clase mă vad dimineața cu altele chiar după-amiaza.
    Bucuria a venit în momentul în care am început să primesc feed-back-urile elevilor dar și al părinților, deopotrivă, despre școala de acasă. Sprijinul părinților  și colaborarea cu acestora mi-a fost și îmi este un real ajutor.  Împărtășim împreună de câte ori avem ocazia impresii, descoperim avantajele și dezavantajele învățării la distanță.
   Au existat însă și provocări în sensul că unii elevi au considerat perioada de dinaintea sărbătorilor Pascale ca o prelungire a vacanței. Însă cu o strânsă colaborare din partea părinților aceștia și-au reluat activitățile desfășurate online.
   Pentru mulți colegi ai mei, mai ales în vârstă, predarea cursurilor online reprezintă o grea încercare, deoarece nu am fost formați în dezvoltarea competențelor de integrare a tehnologiei în procesul educativ de predare-învățare-evaluare. Nu s-au sfiit să îmi ceară ajutorul și uite așa am ajuns să creez întâlniri online pe Zoom pentru colegii mei. Acest lucru nu a făcut decât să întărească legăturile, să ne apropie, am ajuns să socializăm mai mult, să împărtășim experiențe, să învățam unii de la ceilalți. Este o perioadă grea de încercare, însă sunt convinsă că vom trece cu bine peste iar din toamnă vom continua să utilizăm mult mai mult mijloacele moderne în predarea la clasă.