JURNAL DE PROFESOR DIGITAL

Scris de: Profesor Dr. Mihaela TĂRCĂOANU (Limba și Literatura Română)

Colegiul Național Calistrat Hogaș, Piatra Neamț


Cine s-ar fi gândit cum se va metamorfoza școala? Glumeam uneori cu colegii că, dacă vom ieși la pensie la 65 de ani, probabil vom preda de pe facebook și vom avea un avatar pe care să îl arătăm elevilor, pentru că acestora le plac profesorii tineri, care „le au cu tehnologia”, iar noi vom fi îmbătrânit, vom fi purtat proteză. Iată că ceea ce era distopie a devenit realitate.
Nu pot să nu îmi amintesc primele contacte cu tehnologia. Eram studentă la Litere la Cuza, la Iași, viața mea era să stau în bibliotecă. Dar bursa Erasmus+ la master mi-a schimbat perspectiva. Mi-am făcut prima adresă de email pentru a comunica cu reprezentanții facultății în 2004. Am ajuns la Jena, în Germania, și m-am trezit într-o altă lume. 
A trebuit să ard etapele, să stau ore întregi în laboratorul care era deschis până la 22.00 și să învăț: să trimit documente cu atașament, să lucrez în echipă, să elaborez pentru unele discipline lucrări de semestru tehnoredactate impecabil, cu note de subsol inserate, bibliografii etc. Ce era extraordinar era că în bibliotecă aveai acces liber la cărți și acces la computere. Am făcut față cu bine provocării.
Aș fi putut să îmi prelungesc cu un semestru șederea la Universitatea „Friederich Schiller”. M-am întors în martie pentru că îmi doream să fiu profesor. Păstrez planificările din primul an de învățământ, olograf, însă, ulterior, pentru că tehnologia m-a cucerit, le-am realizat folosind computerul. 
Când a trebuit să comunic și să fac ore online cu elevii, totul a venit firesc. Tehnologia mă cucerise, motiv pentru care am aplicat și am devenit formator Intelteach (elevii mei din 2008, 2009 își amintesc că foloseam pagini wiki și bloguri). Și îi învățam și despre importanța respectării drepturilor de autor. Era provocator, cronofag, energofag, dar câte satisfacții aducea!!!


Pe 16 martie, s-a instituit starea de urgență. La nivelul Colegiului Național „Calistrat Hogaș” s-a stabilit o PROCEDURĂ DE COMUNICARE CU ELEVII PE PERIOADA SUSPENDĂRII CURSURILOR.

Ce am făcut? La două clase de a IX-a, aveam create deja grupuri de Whatsapp. Le foloseam pentru a comunica, pentru a le transmite informații despre oportunități de formare, voluntariat etc., pentru a partaja materiale sau poze la pagini din manualul de la Editura Humanitas (Nu toți elevii au manual de limba și literatura română sau unii au ediții diferite, așa că de multe ori foloseam această modalitate pentru a facilita accesul la conținut). La clasa a X-a și la două clase de a XII-a aveam grupuri de Facebook de când nativii digitali erau în clasa a IX-a. Le foloseam pentru a comunica, pentru a partaja materiale. Am continuat să le folosim, însă provocarea era cum să îi fac pe elevi să interacționeze. Cum aș fi putut ști dacă au parcurs materialele trimise. 
Ce aș mai putea spune despre context? Elevii cu care lucrez provin din medii sociale favorizate. Dețin telefoane inteligente, tablete, laptopuri, deci au infrastructura necesară. Majoritatea vin la școală și învață din convingere. Deși predau limba și literatura română, îi învățasem să tehnoredacteze, să așeze impecabil un document în pagină, să numeroteze paginile, să pună o bordură la pagină, antet, să trimită un email cu subiect, text, să insereze semnătură care să apară automat la fiecare email etc. 
Dacă îi ajută la ceva? Cred că da. Toată viața! Iată ce mi-a scris Andreea Zaharia, studentă în anul I, pe 15 ianuarie 2020 „Bună seara, doamna diri! ❤ Reflectam acum la anii de liceu și la toate experiențele prin care am trecut...la tot ce ne-ați și, mai ales, m-ați învățat. Vă mulțumesc enorm pe această cale! Nu credeam vreodată că a ști să tehnoredactezi e un skill pe care nu mulți îl au, sau că a fi „om” e o trăsătură așa rară în ziua de azi. Mi-e tare dor de dvs. și de Hogaș! Vă pup și vă îmbrățișez cu dor!” 

 

16 martie 2020
Netiquette. M-am gândit că trebuie să respectăm niște reguli elementare pentru a putea comunica eficient. Era stabilit deja că folosim limba română literară când ne exprimăm. Le-am dat un link să citească despre și să propună câte o regulă. M-am gândit că și le vor asuma așa dacă sunt ale lor.
Cum a sunat cerința? „După ce parcurgeți materialele (de exemplu, Adolescenții și lumea digitală), vă rog să notați un avantaj și un dezavantaj al comunicării online și să propuneți o regulă pentru Netiquette, aici pe grup!”
Ce au spus elevii? Se poate vedea mai jos!

 

16 martie 2020
Jurnalul reflexiv. Cerință: Dragii mei, având în vedere contextul special în care încercăm să comunicăm, am o altă provocare pentru voi: un jurnal reflexiv, începând de astăzi, ziua 1. Puteți scrie pe caietul de română sau să vă faceți unul special. Alegeți una din întrebările din coloana din dreapta și răspundeți în coloana din stânga!
Va felicit pentru implicare si pentru calitatea temelor trimise!
Totodată, e un prilej să vă înscrieți în Award și să lucrați la dezvoltarea personală sau să faceți voluntariat on-line și să ajutați la teme copiii mai mici!
O noapte de luni liniștită!”
     
Ce au răspuns, de exemplu, elevi de clasa a IX-a la întrebarea: „Ce dificultăți de învățare ați întâmpinat?”
„Având în vedere faptul că trebuie să comunicăm online îngreunează un pic învățatul. Una este atunci când profesorul îți explică în clasă (reușind să înțelegem mult mai bine) și alta este atunci când noi, singuri trebuie să ne predăm, practic, lecțiile. Sper că situația se va remedia și că ne vom revedea cât de curând posibil pentru a ne continua lecțiile în mediul normal.”
„Bună ziua! Situația în care ne aflăm este una foarte dificilă, având în vedere ca nu putem înțelege pe deplin lecțiile, dar chiar și așa, încercăm sa ne mobilizam cât de mult putem. Îmi doresc să treacă mai repede aceasta perioada și sa ne putem continua activitatea în mod normal.”
„Bună ziua! Eu sunt de părere că cea mai mare dificultate constă în înțelegerea lecțiilor pe care le primim, în clasă ne era mult mai ușor să înțelegem ceea ce avem de făcut, iar dacă nu ne descurcam primeam ajutor de la domnii/doamnele profesor. Partea bună ar fi că ne dezvoltăm competențele necesare secolului al XXI-lea,aceste competențe ajutându-ne și mai târziu.”
„Bună ziua! Învățatul online este dificil, dar nu imposibil. Consider că este cea mai bună metodă de a continua studiile, având în vedere situația in care ne aflăm. Există avantaje precum programul mai flexibil, dar si dezavantaje cum ar fi dificultățile la înțelegerea pe deplin a lecțiilor. Totodată, e si un prilej de ,,modernizare", fiind nevoiți să lucrăm mai mult în mediul online.”

 

18 martie 2020
Ce fac nativii digitali de clasa a IX-a! Elevii au primit pe grupul de whatsapp un document word cu teoria, l-au studiat individual, apoi a trebuit, ca sarcină de lucru, să își structureze ideile-ancoră sub forma unei hărți mentale (se pot descărca multe programe gratuit).
Aceasta a fost postată pe grupul de whatsapp al clasei. Îmi propusesem să predau unitatea Lumi fantastice prin intermediul tehnologiei - metoda predată ca formator al cursului Intelteach, o începusem înainte să trebuiască să învățăm online, continuăm... Ce competențe putem dezvolta? Competențele secolului al XXI-lea - abilități multimedia, creativitatea etc. Ce competențe cheie? Competența digitală, dar și a învăța să înveți!


 
20 martie 2020
Nativii digitali de clasa a IX-a care au învățat în prealabil textul epistolar, au aplicat convențiile acestuia și atunci când au trimis teme atașate pe e-mail. La ce folosește? Nu mai primesc emailuri fără subiect, cu adrese de email din care nu poți identifica elevul.


 
24 martie 2020
Metoda SINELG poate fi folosită pentru recapitulare la clasa a XII-a. 


 
25 martie 2020
Portofoliul digital cu rezolvările subiectelor model postate de Ministerul Educației și Cercetării, pentru Competențele lingvistice (http://subiecte.edu.ro/2020/) Ce i-am mai învățat pe elevi? Cum să organizeze documentele, cum să le denumească. O plăcere să vezi că aplică...


 
30 martie 2020
Preocuparea constantă a fost cum să îi fac pe elevi să interacționeze, pentru că știu, una dintre cele trei nevoi psihologice de bază este conectarea. Iată un astfel de exemplu. Profesorul postează un material despre Genul dramatic - pentru evaluarea inițială/actualizarea cunoștințelor. Cerință: „Numește un coleg și adresează-i o întrebare despre conceptele operaționale/noțiunile de teorie literară!” După cum se poate vedea, funcționează!!! Și elevii folosesc diacritice.

 

30 martie 2020
Memoria involuntară a fost declanșată la Proust de madlena înmuiată în ceai. Mereu m-am gândit cum să-mi creez starea de bine și cum să creez starea de bine elevilor. Așa mi-a venit ideea pentru ... Learning Tea - cu clasa a XII-a E (Recapitularea romanului psihologic și familiarizarea cu subiectele de bacalaureat https://rocnee.eu/modelesubiecte/01-11-2019.html) ... pentru că e important să (îți) creezi o stare de bine pentru a învăța ... Să nu simți constrângere!
La începutul întâlnirii, fiecare elev a răspuns la întrebarea: „Dacă ai putea schimba ceva, ce ai face?” Eu ... m-aș schimba pe mine.. Să nu mai fiu atât de serioasă, gravă, „un clovn trist”, cum spune Th. La finalul întâlnirii, fiecare elev și-a stabilit un obiectiv pe termen scurt pentru astăzi!

 

30 martie 2020
Ce îți poți spune dimineața ca să îți creezi starea de bine și să o menții pe parcursul zilei ... Ce spun elevii? Încă o zi în care muncești pentru visul tău!” (Bianca Elena); „Totul va fi bine! E nevoie de ploaie pentru un curcubeu!” (Sabina Paduraru)

 

3 aprilie 2020
Vacanță FRESH ... Sau ce facem cu elevii în vacanță? Cui îi lăsăm? Continuăm să fim profesori digitali și în vacanță sau măcar diriginți digitali și să veghem cumva la abilitățile de viață și la nevoile emergente ale nativilor digitali?
E ultima zi de școală online. Mi-am propus să mă văd cu toate cele cinci clase și să ne facem planuri de vacanță. I-am invitat în perioada aceasta la Learning Tea, la Learning Cafe. Astăzi, m-am gândit să îi invit la Learning FRESH. (Teoretic) suntem fresh să începem vacanța!
Primii copii sunt cei de la clasa a IX-a. Ne-am amintit cum ne trezeam la șapte, cum verificam dimineața dacă avem ce ne trebuie în ghiozdan (am aflat că unele sunt neatinse de când s-au suspendat cursurile).
Am urmărit câteva prezentări Prezi, la unitatea Lumi fantastice, am analizat punctele tari și am făcut recomandări sub formă de sugestii pentru punctele slabe.
Am avut și moment de metacogniție și am folosit opțiunea „Chat” pentru a împărtăși câteva impresii despre cum am lucrat online în echipe, ce apreciem la prezentările Prezi etc.


Ne-am organizat pentru săptămâna viitoare:
a) Fiecare va fi prietenul secret al câte unui coleg în fiecare zi și va încerca apelând la complici să îi facă ziua mai frumoasă!
b) Vom posta în fiecare zi pe grupurile claselor: tutoriale pentru sport, make-up, rețele (și poze cu ce gătim să vedem că avem abilități de viață) etc.!
c) Cine se trezește primul, pune pe grup o melodie antrenantă! Cine se va trezi la 2 p.m. sigur se va bucura!
d) Vom urmări discursuri TED (https://www.youtube.com/watch?v=AldtiP0FJA0) atât pentru conținut, dar și pentru a vedea cum putem veni vorbitori (mai) buni în public! Începem de astăzi, cu Digitalizarea limbii române. Oriunde am pleca, luăm rădăcinile cu noi!
e) Vom posta poze cu copertele cărților pe care le citim și cu pasaje care merită dezbătute!
f) Vom continua să avem „Sărbătoriții lunii” online!
g) Ne vom vedea, ori de câte ori ne va fi dor pe ZOOM!
Dacă aveți și alte idei ...vă rugăm să ni le împărtășiți!
Dacă cineva are nevoie de ajutor, se simte singur, suntem la un click distanță.
Colega mea de liceu, Anca Păduraru ( https://www.facebook.com/paduraru.anca.39), psiholog, e, de asemenea, dispusă să ofere ajutor online!


Suntem FRESH când intrăm în vacanță! Vom fi FRESH când vom reveni la școală!

Cum m-am (in)format în martie? Apoi în vacanța din aprilie?  Câte ore? Multe! Cum făceam probe cu prietena mea să vedem cum funcționează? Cum simțeam că nu am controlul ca în clasă prima oră când am intrat pe zoom? Cum m-am familiarizat, specializat cu Facebook, ZOOM, MEET, TEAMS, Google Classroom, cum a fost cursul „Profesorul digital”. În următorul articol.